Poslednje novosti:POSLJEDNJE NOVOSTI: Tibet: Jedna osoba preminula od plućne kuge, četvoro zaraženo | Tanjug | 26. 09. 2010. - 15:46h |Jedna osoba je umrla od plućne kuge, dok su četiri zaražene na Tibetu, saopštile su danas kineske vlasti.Tibetansko regionalno ministarstvo zdravlja je saopštilo da su svi slučajevi zaraze zabeleženi u selu Laduo, u okrugu Lang, preneo je AP. U saopštenju se navodi da je prvi slučaj bolesti otkriven 23. septembra i da je pacijent preminuo od jake upale pluća. Preostalih četvoro zaraženih su smešteni u karantin. Plućna kuga može da izazove smrt u roku od 24 sata ukoliko se ne leči. Prošle godine epidemija ove bolesti u jednom gradu u provinciji Singhai odnela je tri života, dok je devet ljudi zaraženo, pa su vlasti bile primorane da tu zajednicu od 10.000 ljudi izoluju, podsetila je američka agencija.

недеља, 14. март 2010.

RELIGIJA I FILOZOFIJA

U Tibetu se religija i filozofija razvijaju u sklopu širenja budizma u Aziji. Prije dolaska prvih budističkih misionara u VIII v. vladajuća religija bon bila je gijsko-šamanističkog karaktera. Borba za prevlast između nje i budizma trajala je nekoliko vjekova. Tibetski budizam, tkz. Lamaizam, vezuje se za vadžrajnu, treću fazu u razvoju budizma, a integriše u sebe elemente tibetske tradicije i bona, poprimajući baroknu formu, sa složenim ritualima i bogatim panteonom čiji vrhunac predstavlja iskonski Adi-Buda. U Prvo vrijeme se zasnivao na misionarskim prevodima indijskih (Padmasambhava i Ataša) i Tibetskih tekstova (Marpa), a kasnije radovima samih Tibetanaca, od kojih je najznačajniji Cong-khapa. Najstarija sekta lamaizma je Njingmapa čijim se osnivačem smatra Padmasambhava; nešto mlađe su polureformisane sekte Sakjapa i Karjitpa; osnivači ove poslednje su Marpa i njegov učenik Milarepa; najmlađa je sekta reformisanog lamaizma koja se nadovezuje na Atašu i reformatora Cong-khapu. U XVI v. je reformisani lamaizam prenijet i u Mongoliju, zapadne djelove Kine, Turkestan i Sibir, i za njih je Tibet postao vjerska metropola. Prenijeti tekstovi su ostali na tibetskom, te je sve do XIX v. u Mongoliji tibetski bio važniji književni jezik od mongolskog. Uz složen lamaistički ritual razvila se bogata ikonografija (tanke), od koje su neke vrste slika (mandale) kompozicijom i koloritom privukle pažnju svjetskih autoriteta u oblasti likovnih umjetnosti. Lamaistička filozofija počinje sa Atišom (XI v.) i njegovim sledbenicima, koji se nadovezuju na učenja budističke filozofije prenijete iz Indije, ali razvijaju i vlastite ideje o preokupaciji s religijskim temama.

0 коментара:

Постави коментар